Svåra vägförhållanden

Körning i mörker

Problemet med körning i mörker är faktiskt inte så mycket oförmågan att se hinder, eftersom det finns risk för att bländas av mötande fordon eller gatubelysning. När du bländas vid körning i mörker, ögonen vänja sig vid ljuset, men på samma gång deras förmåga att se föremål i mörkret försämras omedelbart. Det kan ta flera minuter innan du vänja sig vid mörkret igen.

Du behöver inte stressa och växla från hel- till halvljus så fort du ser den mötande fordon. I själva verket bör du doppa dina strålkastarna endast när mötande fordonet är tillräckligt nära och när ljuset från strålkastarna går direkt mot mötande fordon. Till exempel när du kör längs en vänsterkurva och se ett mötande fordon, kan du hålla din helljus under en längre tid än föraren av den mötande fordon eftersom dina lampor inte kommer att blända honom direkt. Samtidigt håller dem under en längre tid gör att du bättre syn.

Hala vägar, blöta vädret

Visste du att i vått väder, kommer stoppsträckorna i genomsnitt minst dubbelt jämfört med dem som krävs för att stoppa på torra vägar? Detta händer eftersom vatten på vägen minskar däck grepp. I vått väder är det ytterst viktigt att hålla ett säkert avstånd till framförvarande fordon. Detta gör att du tillräckligt med tid att observera eventuella hinder och planera dina handlingar.

På våta hala vägar finns det en stor risk för vattenplaning (ibland kallad "vattenplaning"). Vattenplaning inträffar när däcken tappar greppet med vägen på grund av överskott av vatten på vägbanan. Till exempel kör över en pöl kan du känna vattenplaning händer för en kort stund - styrningen blir inte svarar, men det varar inte länge. Detta är oftast inte så farligt. Men om vägbanan har ett lager av vatten under en längre sträcka än en liten pöl, vattenplaning resulterar i att förlora greppet om vägen under en längre tid vilket naturligtvis farlig. Det är viktigt att veta hur man ska reagera om du känner att din bil är vattenplaning. När du känner bristen på dragkraft, lätta på gaspedalen och sakta ner gradvis. Försök inte att bryta kraftigt, och försök inte att göra några kraftiga vändrörelser.

Vinterförhållanden 

På vintern är det viktigt för en förare att kunna upptäcka halka i god tid. Du bör komma ihåg att kontrollera lokala väderprognoser eller vägtrafikwebbkameror för isiga förhållanden eller snöfall. Först av allt du behöver för att rengöra din bil från snö och is innan start. Alla fönster och sidospeglar måste vara tydliga och det bör finnas något överskott av snö över taket eller andra delar av fordonet. Temperaturen utanför inte behöver vara 0 eller lägre för isen bildas på vägarna. Om termometern visar 4 eller lägre, bör du redan förväntar halt väglag.

Om vägen ser dumpa medan yttertemperaturen är lägre än 4, kan vägen faktiskt frysas. Isen som bildar på vägen vilseledande visas som våt yta, kallas "svart is" och det kan vara mycket farligt. Risken för halka är större på broar och under tunnlarna. Kom ihåg att polerad snö kan också bli is, särskilt vid korsningar.